vrijdag 25 juli 2008

Welke keus moet ik maken? Advies graag!

Gisteren was Dennis hier om even de roestpracht te aanschouwen (ja ik ga nu voorlopig maar verder in het nederlandsch).
Ik vertelde hem vol trots over de plannen en mn idee om het in twee fases te doen, fase 1 opbouw en even rijden en ondervinden en fase 2 volledige overhaul.

Hij verklaarde me eigenlijk wel voor gek.

Gewoon nu direct beginnen aan fase twee, zijn motivatie was dat als je hem nu probeert aan de praat te krijgen voor een apk keuring enz dat je dan snelle "vieze" oplossingen gaat bedenken en half werk gaat leveren.. Hij heeft een punt.

Mijn vraag nu aan de mensen die dit lezen, wat denken jullie? Nu opbouwen of alles uit elkaar trekken?

Tnx!

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat ligt eraan hoeveel werk je hebt om hem APK klaar te krijgen lijkt me. Is het hier een schroefje aandraaien en daar een slangetje vervangen kan je er nog even van genieten tot de herfst. Maar het zou zonde zijn om bv nu de as uit elkaar te halen en pakkingen vervangen terwijl je er straks een nieuwe in gaat zetten. Zonde van geld en tijd.
Vergis je ook niet in hoeveel tijd dit soort projecten meestal kost. Dat is meestal veel meer dan je denkt. Dus als je de tijd van nu tot de winter bij je project trekt is je auto ook sneller klaar. En als hij dan klaar is heb je genoeg tijd om hem te leren aanvoelen.

Ik probeer zelf wel mijn auto eerst APK klaar te krijgen, maar dat is omdat het moet voor de RDW. Dan rijd ik er even in omdat ik pas begin volgend jaar genoeg tijd en vakantiedagen heb om hieraan te werken (moet even een project op werk afronden). En als hij toch APK heeft kan ik er meteen even van genieten. Maar ik ben nu wel goed aan het kiezen wat ik wel en niet doe zodat ik straks niet alles twee keer moet doen. Bv geen pakkingen vervangen (of het meot echt nodig zijn) in de motor en versnelling omdat ik een nieuw blok en versn. heb klaar liggen.

succes met de keuze,

Anoniem zei

In mijn beeld is een "rolling restauration" aanzienlijk motiverender; zeker nu het Land Roveren nog zo nieuw voor je is. Bovendien kun je pas als de auto rijdt, beoordelen waar nu echt de puntjes op de i gezet moeten worden. Wat mij betreft, ziet de auto er zo compleet uit dat ik hem eerst maar eens in elkaar zou zetten om dan verder te kijken.

Wellicht kun je een clubje prikkers bereid vinden om de motor weer terug te zetten. Ik zou me zellfs kunnen voorstellen dat met wat hulp de auto in een weekend weer geheel te monteren valt.

Als je de auto nu volledig demonteert, loop je het risico dat je nog twee of drie jaar niets meer dan een bouwpakket hebt.

Anoniem zei

Je kunt inderdaad vrij gemakkelijk met een reek proplassen een nieuwe
deurstijl - eventueel plus voetenbak - monteren. Voorscherm eraf en
vloerplaat eruit en je kunt aan de slag. Overigens lijkt het wel of je
rechter voetenbak al eens vervangn is, of er moet een plaat overheen gelast
zijn. Op de foto mis ik in elk geval die kenmerkende groeven die ter
versteviging in een originele voetenbak geperst zijn.

Vanzelfsprekend vind ik het prima als je mijn reactie elders publiceert.

Anoniem zei

Simba is ook een rollend restauratieproject. Ik probeer het steeds in
stappen te doen zodat de hoeveelheid werk (en de kosten) te overzien blijft
en ik daarnaast ook nog kan genieten van de auto. Dus kijk niet vreemd op
als je een 109 met een kaalgeschuurde zijkant ziet rijden...
Dus wat Hermen voorstelt zou ik ook doen: eerst zorgen dat je APK hebt en
dan verder gaan
Een as ligt er zo onder uit en heb je in een weekend wel weer eronder, een
bulkhead kost je wat meer tijd omdat je halve auto uit elkaar moet, maar dat
is losdraaien en weer vastdraaien. Vooral goed voorbereiden en aanschaffen
van extra onderdelen (ook al denk je ze nooit nodig te hebben, het blijft
een Laro!) bespaart je veel kopzorgen en irritaties. Stap voor stap en wat
niet hoeft kun je doen wanneer het jou uitkomt.

Anoniem zei

Ik sluit me bij Hermen aan.

Mijn vriendin en ik zijn ook relatief nieuw in de Landrover wereld en hebben
over hetzelfde nagedacht. Wij zijn voor een 'heel veel rolling' restauratie
gegaan omdat je op die manier meteen ontdekt wat er nog aan je wagen
mankeert (gelukkig voor ons gaat alles momenteel netjes na elkaar stuk en
niks ernstigs).

Ik heb nu een paar volledige restauraties gezien en tenzij je er ervaring
mee hebt of enorm veel van sleutelen houd verzuip je vrij gemakkelijk in dat
soort projecten.

Ik stem dus voor rijden EN restaureren! :)

gr. Niels

Anoniem zei

Hoi,

Ook ik ben nieuw in Landrover land en heb een maand of 3 terug een Series III gekocht. Omdat deze in 2006 nog voor een jaar APK goedgekeurd was, en in 2007 niet gekeurd was, had ik het idee dat er nooit teveel aan kop mankeren om de auto door de APK te loodsen voor dit jaar. Het plan was ook eerst even rijden en dan in de winter beginnen aan restauratie.
De APK problemen waren echter van dien aard dat deze er ook al in 2006 geweest moeten zijn, en niet zomaar even opgelost waren; dus geen APK voor 2008.

Hierop heb ik besloten om het kenteken te schorsen en aan de restauratie te beginnen. Dan maar eerst sleutelen en daarna rijden. Tot nu toe heb ik daar geen enkele spijt van. Als de tijd het toelaat paak ik eens wat aan en herstel dit in nieuw conditie (voor zover als mogelijk uiteraard).

Als je de Series laat APK keuren weet je in ieder geval hoe de auto er voor staat om al dan niet direct te gaan rijden.

Wellicht dat je hier iets aan hebt om tot een juiste beslissing te komen.


Succes,

Job.

Ronald zei

Hoi Job,

Bedankt voor je Advies, het is inderdaad een goed idee om gewoon hem nu in elkaar te zetten en dan voor de APK laten gaan, kijken wat er dan nog aan 'gekkigheid' uit voort komt. Als dat nou mee valt dan lekker even rijden en later nog eens wat meer restaureren.

Bedankt!!